خبر : نشطاء تويتر: هابى زنزانة يا "مالك"

الجمعة 06 مايو 2016 08:13 م / بتوقيت القدس +2GMT
نشطاء تويتر: هابى زنزانة يا "مالك"



أثار هاشتاج "مالك عدلي"، عقب القبض عليه، الجدل بين مغردي تويتر المؤيدين والمعارضين، ففي حين أظهر المؤيدون الشماتة في مالك العادلي، وصنف المعارضون أن هذا القرار ظلم بين ودليل على الاستبداد. 

وتنوعت تغريدات المؤيدين ما بين "لما نشوف مين هيجيب مين الأرض هابي زنزانة ياسطي"، "متضامنة مع #مالك_عدلي ومع كل شخص ماعرفش اسمه ومسجون لمجرد إنه قال لا أو قال رأيه أو دافع عن كرامته أو قال عن جزر مصرية إنها مصرية"، "بيقولك #مالك_عدلي محامى الشعب.. أنا متفائل جدًا أنه ممكن يلبس الأحمر مع خالد علي أنا مطمن على طول"، "قالك أنا #مالك_عدلي على سن ورمح.. وماله وإحنا مش هنقصر معاك".

 بينما تنوعت تعليقات المعارضين ما بين "الحرية لأجدع واحد في مصر الحر اللي عمره ما اتخلى عن معتقل معروف أو حتى مجهول"، "لو في منصب شعبي اسمه المحامي العام، بمعنى إن محامي تبقي شغلته تبني قضايا المظلومين في العموم كده يبقي أجدر شخص بالمنصب ده هو #مالك_عدلي".

 يذكر أن قوات الأمن، مساء الخميس، ألقت القبض على المحامي والناشط الحقوقي مالك عدلي، مدير الوحدة القانونية بالمركز المصري للحقوق الاقتصادية والاجتماعية، واحتجازه بقسم شرطة المعادي وسيتم ترحيله لقسم شرطة شبرا الخيمة.

"المصريون"